Att sälja sjukdomar

Av: Joacim Rosenlund

Flera forskare inom medicinsk sociologi och närliggande ämnen brukar uppmärksamma en alltmer utbredd medikalisering av företeelser i samhället. Medikalisering kan ha olika meningar beroende på vem som skriver om det men Peter Conrads definition torde vara en god utgångspunkt: “…a process by which non medical problems become defined and treated as medical problems, usually in terms of illnesses or disorders.” (Conrad, 1992) Alltså att synen på beteenden och symptom ändras så att de passar in i den medicinska vetenskapen. Barnafödande brukar vara ett textboksexempel på detta: förr var det en naturlig del av livet och hemmet för att sedan gradvis tas över helt av medicinsk vetenskap.

Ett annat exempel är åldrandet som en form av sjukdom som går att råda bot på genom livsuppehållande hjälpmedel. Både mindre radikala sådana så som hudkrämer och behandlingar mot håravfall samt mer radikala ingrepp i form av kirurgi. Genom åldrandet dalar också sexdriften vilket går att råda bot på genom att köpa senaste blåa pillret. Det stora marknadsvärdet i dessa nya ”sjukdomar” är förstås stort, således kan det finnas ett utrymme för att istället tala om ”disease mongering” där de egentliga aktörerna inte kommer från medicinsk profession utan snarare från medicinsk industri och övriga marknaden (Moynihan m.fl.).

Genom god marknadsföring går det att skapa en medvetenhet om de nya sjukdomarna och samtidigt tillgodose marknaden med botemedlet. Egenvård av tänderna är ett exempel på detta, förr i tiden räckte det med att borsta tänderna för att hålla sig med en god tandhygien. Idag finns det otaliga produkter för detta: munskölj, tugummi (rekommenderade av tandläkarna), specialutformade tandborstar, tandtråd o.s.v. Om du inte har dessa produkter så får du en ofräsch munhygien som i sin tur leder till sämre kyssar och således färre möjligheter till kärleksförhållanden. Katastrof.

REFERENSER

Conrad, P. (1992) Medicalization and social control. Annual Review of Sociology. 18: 209-32.

Moynihan, R., Heath, I and Henry, D. (2002) Selling sickness: the pharmaceutical industry and disease mongering. British Medical Journal. 324: (13 April): 886-91.

Annonser

One response to “Att sälja sjukdomar

  1. Intressant! Det man alltså kan säga att mitt förra inlägg handlade om är en ökande, global medikaliseringen…och det Ethan Watters menar är ju att denna just hänger ihop med läkemedelbolagens globalisering. Och som du skriver medikaliserar man för att lösa problem, men som Watters skriver så skapar det också problem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s