Ny blogg: Visualizing Society

Av: Stefan Molnar

För cirkus 2 månader sedan köpte jag min allra första systemkamera och sedan dess är jag verkligen varit hooked på att fota. Ganska snabbt har jag insett att kameran är ett bra hjälpmedel för att utforska samhället med. Detta, kombinerat med ett sug efter ett forum där jag kan posta lite av mina bilder, gjorde att jag häromdagen väldigt impulsivt bestämde mig för att starta upp en fotoblogg: Visualizing society. Jag citerar mig själv:

Idén med denna blogg är simpel: stillbildskameran är en form av forskningsinstrument som hjälper oss att samla information om – och förstå – samhället. Inom vetenskapen har olika forskningsinstrument olika syften för vilka de passar bäst. Exempelvis används enkätundersökningar  för att förstå vad som sker inom ramen för större grupper av individer och med personliga intervjuer, och kanske ännu mer, med deltagande observation, försöker forskaren förstå människors sinneslag på ett djupare plan genom att engagera sig i social interaktion med dem. Också stillbildskameran har vissa specifika fördelar. Genom att låta oss visuellt fånga vissa ögonblick i tiden, hjälper oss kameran att komma ihåg och förstå händelser som redan har ägt rum. Stillbildsfotot väcker tankar, känslor, minnen och en typ av förståelse som andra typer av “information” inte kan väcka på samma sätt. Med fotot kan vi också i en mening konstruera verkligheten självt, genom att påverka människors uppfattning om hur världen ser ut.

Just på grund av att den innehar dessa egenskaper, har stillbildskameran en egen plats i våra försök att förstå samhället. Denna blogg försöker använda sig av de fördelar som kameran ger, genom att regelbundet posta bilder från vårt vardagsliv. Det är tänkt att bilderna, tillsammans med kortare eller längre textsegment, ska kunna belysa och analysera vad som sker i samhället idag.

Själv har jag knappt stött på det här med visuell sociologi – eller vad man nu vill kalla det – tidigare. Fotot som analysobjekt har väl i en viss, väldigt liten, utsträckning figurerat i sociologiutbildning vid Göteborgs Universitet; framförallt i samband med att man läser om Roland Barthes samt i Stuart Halls fantastiska bok Representations. Men det här med att samhällsuttolkaren själv kan använda sig av kameran för att fånga sociala skeenden har jag inte stött på överhuvudtaget. Men nu ska det bli kul att få utforska ämnet lite närmare i min andra blogg. Som vanligt, om det är någon annan som vill bidra till bloggen så är ni hjärtligt välkomna.

4 responses to “Ny blogg: Visualizing Society

  1. En av mina favoritsociologer är Howard Becker. Jag har förvisso inte läst något av hans forskning; han är min favorit på grund av den fina lilla bok där han skriver om akademiskt skrivande, och ett av exemplen han tar upp handlar om hur han kombinerade sin fotohobby med sitt professionella sociologiserande.

    http://www.mothugg.se/2007/09/27/akademiskt-skrivande-svenska/#comment-25539

  2. Ja, becker är bra. Hans Outsiders är intressant både teoretiskt och metodologiskt. Och han är ju duktig på att formulera sig. Visste dock inte att han hade skrivit så mkt om fotografi. Googlade på honom och hittade fler grejer.

    Kollade in summeringen till den bok du nämner som finns i en kommentar till ditt blogginlägg. Intressant det här med att han menar att skribenten kan lära sig av fotografen. Att det finns en visuell aspekt till skrivande. Det är väl en självklarhet egentligen, men något man glömmer.

    Tack!

  3. Bra initiativ, ska genast gå in på din fotoblogg.

  4. Tack! Din blogg verkar intressant! Ska läsa i fortsättningen.

Kommentera

