Koboten förstår inte

av Lena Kulin

Mitt jobb går ut på att, iförd kohudmönstrad mössa, skopa glass och vara trevlig på beställning, eller, som Företaget uttrycker det, ”utstråla trivsel, värme och glädje”. Komössan är uppskattad bland kunderna; en del ber att få köpa den också (vid sidan av glassen och mina trevlighetsfraser), andra nöjer sig med att ta ett par foton där jag ofrivilligt förevigas framför en fondvägg på vilken svartvita kor går och betar under en hysteriskt blå himmel (här finns inga mjölkningsmaskiner eller utfodringsautomater så långt ögat når). Att min huvudbonad och kossornas kroppar bär samma mönster tas emot utan vidare frågor, ingen tycks undra vad som menas med detta. Vissa kunder verkar rent av uppfatta mig som en ställföreträdande ko. Det vill säga, som något stumt och dumt som mest är till för att ge dem deras mjölk, om än i fryst och smaksatt form. Jag misstänker att jag i deras ögon har så förvillande många likheter med en ko att de tar mig för en Kobot; en slags röststyrd superavancerad högteknologisk mjölkgivande servicemaskin som påminner om en levande varelse men som i själva verket klarar sig finfint utan det sociala bemötande som människor kräver. Kobotens ”hej!” behöver inte besvaras eftersom alla slags artigheter är lika bortslösade på en Kobot som på vilken ko/bankomat som helst. Kanske borde jag, sedan Kobotkunderna rabblat sin beställning ut i tomma intet, replikera med ett nollställt ”mu?”. Eller varför inte bita dem i fingret, när de ändå sticker fram handen och tycks vänta sig något av mig? Mitt jobb går som sagt ut på att skopa glass och vara trevlig på beställning. Men kossor förstår inte sånt.

One response to “Koboten förstår inte

  1. Haha, fantastiskt kul inlägg! Om jag inte hade varit så trött för tillfället hade man säkert kunnat få in nån intressant koppling till the managed heart och koborgs, eller nej, jag mena, cyborgs här

Kommentera

